Kan dat wel, TA compact?

Er zijn veel vragen gesteld over de nieuwe opzet van mijn TA Opleiding. Door potentiële deelnemers, ex-deelnemers, deelnemers aan het huidige programma en collega-opleiders. Dat is fijn, want vragen en antwoorden scherpen het denken aan! Hieronder beantwoord ik er een paar. De meest gestelde vraag was deze:

Kan TA ‘compact’?

Het mooie van TA is dat je de diepgang, persoonlijk en/of theoretisch, kunt regelen. Onderdelen van de TA zijn apart en in combinatie te leren. Elke opleiding is anders. Bij een opleidingsplan hoort een doel wat deelnemers kunnen bereiken door deel te nemen. Uiteraard kun je in een programma met 80 lesuren niet dezelfde inhoud en resultaten behalen als in een programma met 200 lesuren. Met 80 lesuren ben je wel alweer heel veel verder dan de Kennismakingsworkshop van 12 uren.

Waarom deze aanpak?

Het leren van de ‘basics’ voorziet in een behoefte van deelnemers om TA aan hun professioneel repertoire toe te voegen. In de afgelopen 10 jaar heb ik veel mensen ontmoet die een tweejarige opleiding te lang vinden, terwijl ze wel graag meer van TA willen leren. Ik snap dat heel goed. Ik ben zelf ook toe aan kortere trajecten! Deze veranderde aanpak houdt mij ook fris en wie wil er nu niet een ‘frisse juf’?

Wat is de overeenkomst met de tweejarige opleiding?

De krachtigste, bekendste en handigste modellen uit het 1e en het 2e opleidingsjaar zijn erin opgenomen met een logische samenhang. Het blijft een gegeven dat je niet aan een TA-opleiding mee kunt doen zonder naar jezelf te kijken. Het gaat om eigen casuïstiek, oefenen en het juist toepassen van de aangeboden lesstof. Ook is zelfstudie en oefening nodig door middel van intervisiegroepen.

Waar moeten de mensen heen die na zo’n jaar verder willen?

Als vervolg kun je bij mij  TA-supervisie  gaan doen, individueel of in een groep. Als je door wilt gaan met de opleiding, kun je terecht bij andere aanbieders binnen en buiten Nederland. Bespreek met hen hoe ver je bent en waar je in kunt stappen. De opleidingsuren die je bij mij gevolgd hebt zijn erkend door NVTA en EATA.

Hoe werkt ‘een half-open-groep’?

Dit is ook voor mij een nieuw onderdeel. De ‘open’ onderdelen zijn wel goed afgebakend, inhoudelijk en procesmatig. Ik vertrouw op het verruimen van referentiekaders, doordat samenstelling op zulke momenten verandert. Dat is ook oefenen in OK-OK zijn met verschillende TA-opleidingsniveaus. Juist het bezig zijn met TA door TA-supervisie heeft een hoog leerrendement, dat merk ik in alle opleidingsgroepen. Door samen te leren met mensen die verschillend in TA op weg zijn, dagen we elkaar uit en trekken we ons aan elkaar op.

Zou het iets voor mij kunnen zijn?

Kijk eerst even hier en dan neem je contact met me op om je vraag beantwoord te krijgen.

Waarom werken met Roos?

  • Ik heb brede ervaring en een netwerk van professionals.
  • Ik kan me snel inleven in elke context.
  • Mijn werkwijze is doelgericht en concreet.
  • Mijn Engels en Duits zijn goed.