Een brutaal varkentje

Els is docent en wacht op een student voor een voortgangsgesprek. De student is te laat en Els doet de deur van haar kamer dicht. Na tien minuten zwaait de deur open en de student presenteert zich luid en duidelijk met een zwier en roept: “Zoooo, daar ben ik”. Els staat snel op en spiegelt […]

Lees verder

Script Analyse

‘Analyseren’, wat zijn die TA opleiders daar goed in! Maar waar is het goed voor? Een goede analyse kan bepalend zijn voor een adequate oplossing! In november heb ik deelgenomen aan de jaarlijkse conferentie voor opleiders en supervisors in Transactionele Analyse te Rösrath (bij Köln). Op de conferentie hielden we als organisatie onszelf de spiegel […]

Lees verder

STROOKS ≈ AANDACHT

‘Aandacht’ is zo basaal, dat het fenomeen soms helemaal geen aandacht krijgt! Een portie aandacht wordt weergegeven met het begrip STROOK vrij vertaald uit het Engelse begrip STROKE, wat aai of slag betekent. Een Strook is een portie aandacht dat je aan iemand kunt geven en dat je kunt ontvangen. We hebben Strooks, aandacht en […]

Lees verder

Mensen indelen in types?

Waarom zou je mensen indelen in types? Verontwaardigde reacties op ‘personality types’ krijg ik heel vaak en dat is niet zo vreemd. Niemand wil in een hokje geplaatst worden, immers elk mens is uniek. Tegelijk kan men vaststellen dat sommige mensen in denken, voelen en gedrag erg op elkaar lijken. Dat nu heeft er steeds […]

Lees verder

Al uitgeleerd? Of mag ’t ietsje meer zijn?

Er is behoorlijk veel theorie over hoe volwassenen het beste leren. Met de huidige neuro-science zijn processen van leren in de hersenen zelfs zichtbaar en meetbaar geworden. Ik houd het graag wat simpeler met behulp van Wierdsma en Swieringa die in hun boek ‘Op weg naar een lerende organisatie ‘ een paar vormen van leren […]

Lees verder
Pagina 4 van 41234

Waarom werken met Roos?

  • Ik heb brede ervaring en een netwerk van professionals.
  • Ik kan me snel inleven in elke context.
  • Mijn werkwijze is doelgericht en concreet.
  • Mijn Engels en Duits zijn goed.